Kategoriat
Tapaamiset

DATOS ChatGPT:n ja muiden kielimallien hyödyntäminen yritystoiminnan tukena

Datos-hanke järjesti tapahtuman ChatGPT:n ja muiden kielimallien hyödyntämismahdollisuuksista yritystoiminnan tukena.

Aika: 17.8.2023 klo 17.00–19.00

Paikka: Seinäjoki, Frami B / Auditorio 3 ja Teams

Ohjelma

Ohjelma

  • 17.00 Datos-hankkeen kuulumiset, Mikko Auranen ja Keijo Koivu, Tampereen yliopisto / Seinäjoen yliopistokeskus
  • 17.10 Tekoäly avusteinen koodaus (AI assisted coding), Mika Saari, Tampereen yliopisto
  • 17.30 Kuvaajat ja tehokas visuaalinen viestintä tekoälyn avustamana, Jussi Rasku, Tampereen yliopisto / Seinäjoen yliopistokeskus
  • 18.00 Tekoälyavusteinen ohjelmistokehitys: kokemuksia, löydöksiä ja sudenkuoppia. Lyhyt katsaus Siilin ratkaisuissa havaittuihin tekoälyavusteisen ohjelmistokehityksen mahdollisuuksiin. Vinkkejä tehokkaiden kehotteiden kirjoittamiseen, ripaus tervettä skeptisyyttä, sekä yleisiä havaintoja eri koodausassistenteista, Juha-Matti Tirilä, Siili Solutions Oyj
  • 18.30 ChatGPT yrityksen johtajien käsissä: Parhaat käytännöt, Pekka Abrahamsson, Tampereen yliopisto

Lisätietoja tapahtuman agendasta ja puhujista löydät TUNIn sivustolta.

Esitysten kalvot

Kuvagalleria

Kategoriat
Tapaamiset

DATOS Tekoäly ja koneoppiminen

DATOS-hanke järjesti Tekoälyyn ja koneoppimiseen keskittyvän teknologiafoorumin 9. helmikuuta 2023 poikkeuksellisesti Frami B -rakennuksessa neuvottelutilassa Watt & Edison Seinäjoella. Tilaisuudessa oli kaksi alustusta päivän teemasta.

DATOS Tekoäly ja koneoppiminen -teknologiafoorumin tallenne 9.2.2023

Mikko Niemikorpi kertoo toteuttamistaan projekteista tekoälyn ja koneoppimisen parissa. Mikko työskentelee sovelluskehittäjänä Kepit Systems Oy:ssä videon suoratoiston alustojen ja konenäön parissa.

Jussi Rasku Tampereen yliopiston Seinäjoen yksiköstä johdattaa kuulijat koneoppimisen käytännön työkalujen ja parhaiden käytäntöjen ääreen. Jussi työskentelee tutkijatohtorina Seinäjoen yliopistokeskuksella ja on väitellyt kuljetusten optimointijärjestelmien räätälöinnin automatisoimisesta metaoptimoinnin keinoin.

Agenda

17.00DATOS-hankkeen kuulumiset, Mikko Auranen, Tampereen Yliopisto
17.10Koneoppimisen ja tekoälyn case-esittelyt, Mikko Niemikorpi, Kepit Systems Oy
18.00Practical Tools and Best Practices of Machine Learning, Jussi Rasku, Tampereen yliopisto

Esitysten kalvot

Kategoriat
Tapaamiset

Tapaaminen 05/2022 — Tekoälyä ja tiedolla johtamista

Meetup järjestettiin torstaina 5.5.2022 klo 17-19.

Paikka: Seinäjoki, Frami D, neuvottelutila Mega.

Esitykset

Mikko Auranen / Tampereen yliopisto: DATOS-hankkeen esittely.

Mikko Auranen esittelee DATOS-hanketta

Hanna Salonen & Jani Laitala / Oiwa Solutions Oy : Tiedolla johtamisen tekniikat

Jussi Rasku: Syväsukellus käytännönläheiseen koneoppimiseen (datan esiprosessointi, tekniset ratkaisut ja käytännönläheiset sovellukset).

Jussi Raskun esitys sukelsi tekoälyyn ja koneoppimiseen

Kiitos Seinäjoen Yliopistokeskukselle ja DATOS-hankkeelle tilaisuuden tarjoamisesta.

Kategoriat
Tapaamiset Uutiset

Tapaaminen 08/2020 — Saavutettavuus, pelikehittämisen hyödyt

Lakeuksien devaajat kokoontuivat perjantaina 14.8. kolmatta kertaa tänä vuonna pienellä porukalla Framin Swingi-kokoustilaan.

Paikalle saapui neljä kuulijaa, ja sämpylät maistuivat luennon lomassa. Kiitos Gofore tarjoiluista!

Tapahtuman alkuperäinen kutsu löytyy Eventbritestä.

Saavutettavuus komponenttikirjastoa tehdessä

Sami Korpela, ohjelmistosuunnittelija Goforelta, kertoi saavutettavuusesta UI-komponenttikirjastojen suunnittelun ja toteutuksen osalta.

Samin tulokulma saavutettavuusmaailmaan liittyy hänen työhönsä Suomi.fi Design Systemin kehittämisessä.

Sami demosi saavutettavuushaasteita pelit.fi-sivuston osalta; fokuksen siirtäminen näppäimistöä käyttäen ei aina ollut visuaalista, ja kuvien alt-teksteissä oli sama informaatio kuin tekstinä kuvan alla.

Samin esityksen voit ladata markdown-formaatissa alta, ja voit muuntaa sen esitysmuotoon reveal-md -kirjaston avulla.

Samin löydät myös GitHubista ja Twitteristä ja tietenkin Lakeus-Devaus Slackistä nimimerkillä @skipadu.

Pelikehittämisen hyödyt

Illan toisen esityksen piti Jussi Rasku. Hän kävi läpi pelikehittämisen hyötyjä lasten opetuksessa. Lapset ovat motivoituneet peleistä ja pelaamisesta, joten koodaamisen opettelu peliesimerkein on mielekästä lapsille.

Kyky ohjelmoida on kuin supervoima. Jos sinulle annetaan rautamies ja sinä olet se, joka osaa sitä komentaa, on sinulla supervoima.

Tulevaisuuden maailman rakentavat ne, jotka osaavat ohjelmoida.

Jussi Rasku

Jussi kertoi myös vaikuttuneensa OpenAI GPT-3 -tekstigeneraattorista; mallin voi ”virittää” tietynlaisella datalla ja se voi luoda lisää materiaalia oppimansa perusteella. Esimerkissä aalli haastatteli itse itseään. Sisäinen dialogi on yksi tietoisuuden tasoista. Mieti: kone käy sisäistä keskustelua itsensä kanssa.

Jos annat kotileipurille reseptin, jossa pyydetään lisäämään jauhot, hän saattaa rojauttaa koko pussin kerralla. Hän tarvitsee siis yksityiskohtaisemmat ohjeet. Ohjeiden on siis tarpeellista olla joskus piinallisenkin yksityiskohtaisia.

Ohjelmointi on piinallisen yksityiskohtaisten ohjeiden antamista tietokoneelle.

Jussi Rasku

Jussin esityksen löydät PDF-muodossa alta.